Tot nu toe hebben de oplichters via de telefoon geopereerd. Nu kunnen ze ook een pop-upvenster op het computerscherm van het slachtoffer laten verschijnen. In het bericht wordt beweerd dat er een veiligheidsprobleem is met de computer, en dat hulp kan worden verkregen door het vermelde telefoonnummer te bellen. Maar dit nummer leidt het slachtoffer door naar de oplichters.
Hoe herken je deze vorm van oplichting die de naam ‘Microsoft scam’ kreeg?
Je wordt telefonisch gecontacteerd door iemand die zich voordoet als medewerker van de helpdesk van Microsoft, Apple of een andere computerfirma. Deze scammer laat je geloven dat er een veiligheidsprobleem is met je computer en stelt voor om je computer te beveiligen. Geloof dit niet. De scammer vraagt je vervolgens om bepaalde handelingen te doen: de computer op starten, naar een bepaalde website surfen, een applicatie te downloaden…
Het gebeurt ook dat er een pop-up verschijnt op je pc om je te waarschuwen voor een zogezegd veiligheidsprobleem. In het bericht staat een telefoonnummer dat je kan contacteren voor hulp. Als je dat nummer opbelt, dan kom je rechtstreeks uit bij de oplichters.
De oplichter kan op die manier toegang krijgen tot je computer. Hij of zij opent dan enkele bestanden er verschijnen foutboodschappen. Om het probleem op te lossen moet je eerst betalen. De scammer zal vervolgens je bankgegevens proberen te verkrijgen en zal je vragen om een betaling te doen.
Wat moet je doen als je een zogenaamde technische medewerker aan de lijn krijgt?
- Wantrouw altijd telefoons van bedrijven die je vragen om een aantal acties uit te voeren op je computer. Microsoft, Apple of andere computerbedrijven zullen je niet ongevraagd contacteren om een probleem te melden.
- Ga dus nooit in op dergelijke telefoontjes.
- Noteer indien mogelijk het nummer van waar gebeld wordt.
- Verbreek de verbinding.
- Doe eventueel aangifte bij de politie.
- Microsoft heeft zelf ook een portaal waarop dit gemeld kan worden. Aangezien Microsoft in veel landen lokale vestigingen heeft kunnen zij waarschijnlijk sneller actie ondernemen. https://www.microsoft.com/nl-be/concern/scam
Wat moet je doen als je een programma installeerde?
- Als je scherm geblokkeerd is, moet je eerst de browser sluiten via Ctrl-Shift-Esc.
- Verwijder vervolgens de toepassingen die je op vraag van de scammers hebt geïnstalleerd.
- Als je scammers toegang hebt verleend tot je computer, moet je je apparaat opnieuw instellen.
- Voer een volledige virusscan uit en verwijder malware als die gevonden wordt.
- Pas alle beveiligingsupdates toe zodra deze beschikbaar zijn.
- Wees er zeker van dat je Firewall is geïnstalleerd.
- Verander je wachtwoorden, zeker als je deze meegedeeld hebt.
Vraag hiervoor zo nodig de hulp van een computerdeskundige.
Wat moet je doen als je je bankgegevens hebt doorgegeven?
- Contacteer Card Stop op 078 170 170 (+32 78 170 170 uit het buitenland) zodat je rekening niet verder gebruikt kan worden.
- Contacteer je bank. Hoe sneller je de bank verwittigt, hoe meer kans dat het geld nog gerecupereerd kan worden.
- Doe aangifte bij de politie. Verzamel zoveel mogelijk gegevens (naam en firma van de oplichter, telefoonnummer, taal/accent, handelingen en gebruikte programma's op de computer, eventuele overgemaakte persoonlijke gegevens, prijs en betalingsmethode, ...).