De jongste tijd krijgen we weer meer meldingen van zogenaamde robocalls. Een robocall is een automatisch gegenereerde telefoonoproep. Als je opgebeld wordt door een robocall hoor je een vooraf opgenomen bericht of een robotstem. Je wordt gevraagd om een nummer te kiezen om verder te gaan. Ga nooit in op dergelijke berichten. Het is een poging om je gegevens op te vragen en je vervolgens op te lichten.
Een voorbeeld van een melding van afgelopen week:
- Ik werd daarnet telefonisch gecontacteerd door een nummer uit Spanje (+34) Ik kreeg een ingesproken bericht dat ik betrokken zou zijn bij een geval van identiteitsfraude en witwaspraktijken. Na een gesprek met een vrouw, ze noemde zich Catherine Wagner, werd ik doorverbonden met een andere persoon. Hij noemde zich George Myra. Omdat ik vroeg hoe ik kon weten of hij echt van de politie/Europol zou zijn, belde hij me met het nummer +31 70 302 xx xx (Den Haag, Zuid-Holland). Daarna belde hij me met het 'beveiligde' nummer +34 xxxxxxxxx (Spanje). Tijdens het gesprek vroeg de vrouw me om mijn naam te spellen en ook de drie laatste cijfers van mijn rijksregisternummer. In het gesprek met de man vroeg hij me bij welke bank ik was en hoeveel rekeningen ik had. Hij vroeg me ook welk type rekeningen ik had.
Robocalls kunnen door bedrijven gebruikt worden bij acties naar hun klanten. Helaas worden robocalls vooral gebruikt door oplichters. Je krijgt een oproep die van de politie of een overheidsdienst lijkt te komen die je wil waarschuwen voor een probleem met je bankkaart. Vervolgens worden je gegevens opgevraagd en kan je opgelicht worden.
Wat doen als je een inkomende oproep krijgt van een onbekend nummer?
- Geef nooit persoonlijke gegevens, wachtwoorden, codes van je bankkaart of response codes door.
- Verbreek de verbinding zo snel mogelijk als het een verdacht oproep is.